Ruim 2,5 jaar na de ramp drijft de Costa Concordia weer en is het Italiaanse cruiseschip meter voor meter begonnen aan zijn laatste reis.

Maandag is lucht gepompt in de 30 enorme drijvers aan het wrak. Het kwam daardoor los van het platform waarop het schip rustte, sinds het vorig jaar weer rechtop was gezet.

Sleepboten trokken het verwrongen gevaarte daarna weg van de kust van het Toscaanse eiland Isola del Giglio. “Het schip staat rechtop en maakt geen slagzij. Dit is extreem positief”, zei bergingsleider Franco Porcellacchia tijdens de spectaculaire operatie.

Laatste fase

De Costa Concordia wordt de komende dagen klaargemaakt voor de allerlaatste fase in één van de grootste maritieme bergingsoperaties in de geschiedenis; de terugkeer naar de thuishaven Genua, waar het schip wordt gesloopt.

Als alles goed gaat doet de 290 meter lange Costa Concordia dan nog 5 dagen over zijn laatste reis van 370 kilometer. Het rampschip zal worden begeleid door een heel konvooi van sleepboten en hulpschepen. De complete berging en sloop kost rederij Costa Crociere meer dan 1,5 miljard euro.

De verwijdering van het wrak betekent dat Italië verlost wordt van een zeer pijnlijke aanblik; dat van een machtig maar door onkunde gekapseisd cruiseschip dat roestend en gehavend vlak voor een pittoreske toeristeneilandje ligt. De beelden daarvan zijn inmiddels iconisch.

Proces tegen kapitein Schettino

Maar Italië is nog niet verlost van de nasleep. Kapitein Francesco Schettino staat terecht voor het scheepsdrama, dat aan 32 mensen het leven kostte. Onder zijn bevel voer de Costa Concordia op 13 januari 2012 te dicht langs Isola del Giglio, raakte een rots, sloeg lek en kapseisde.

Schettino is niet alleen beticht van roekeloosheid, de kapitein zou ook te vroeg het schip hebben verlaten en honderden passagiers aan hun lot hebben overgelaten.

Schettino werd de risee van Italië, toen de televisie telefoongesprekken uitzond met de kustwacht, die hem sommeerde zijn plicht te doen en op het gehavende schip terug te keren. "Ga weer aan boord, lul!'', kreeg Schettino toegebeten door kustwachtkapitein Gregorio De Falco, toen die zijn geduld was verloren met Schettino, die 'per ongeluk' in een reddingsboot zou zijn gevallen.

ANP-27999450

ANP-27999454

ANP-28000181

ANP-28000182

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl